Clingendael Run&Walk

Omdat je je hele leven fit wilt zijn

  
  

Een Coopertest is een oefening waarbij er in 12 minuten zo veel mogelijk afstand rennend moet worden afgelegd.

De test is ontworpen door Kenneth Cooper, een arts bij de Amerikaanse luchtmacht. Cooper liep in zijn jeugd zelf 4'18" op de mijl, maar na zijn medische studies kreeg hij last van hoge bloeddruk en overgewicht.

Hij ontwierp voor zichzelf een oefenprogramma om zijn overgewicht weg te werken en zijn conditie drastisch te verbeteren. De resultaten die hij dus zelf aan den lijve ondervond, publiceerde hij en hij overtuigde bovendien de Amerikaanse legerleiding de test als basisoefening te gebruiken om het uithoudingsvermogen (UHV) van de soldaten te bepalen.

Inmiddels is de Coopertest in zowat de gehele sportwereld ingevoerd want hij is een handig en snel instrument om iemands basisconditie te bepalen: uit de afstand die iemand loopt in 12 minuten tijd, kan zijn/haar conditiepeil worden afgelezen. De test is daarom geliefd bij sportleraren in middelbare scholen en sportclubs.

Voor de Coopertest worden diverse tabellen gebruikt. Onderstaande tabellen worden gebruik voor: leeftijd 13-20, leeftijd 20-50+ en voor ervaren lopers. Je zoekt de gelopen afstand in meters op bij leeftijd.

Cooper Test (20-50+)
  Zeer goedGoedRedelijkSlechtZeer slecht
20-29 M 2800+ 2400 - 2800 2200 - 2399 1600 - 2199 1600-
V 2700+ 2200 - 2700 1800 - 2199 1500 - 1799 1500-
30-39 M 2700+ 2300 - 2700 1900 - 2299 1500 - 1899 1500-
V 2500+ 2000 - 2500 1700 - 1999 1400 - 1699 1400-
40-49 M 2500+ 2100 - 2500 1700 - 2099 1400 - 1699 1400-
V 2300+ 1900 - 2300 1500 - 1899 1200 - 1499 1200-
50+ M 2400+ 2000 - 2400 1600 - 1999 1300 - 1599 1300-
V 2200+ 1700 - 2200 1400 - 1699 1100 - 1399 1100-

Cooper Test (Ervaren lopers)
 Zeer goedGoedRedelijkSlechtZeer slecht
Man 3700+ 3400 - 3700 3100 - 3399 2800 - 3099 2800-
Vrouw 3000+ 2700 - 3000 2400 - 2699 2100 - 2399 2100-

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Coopertest

Copyright © 2015 Clingendael Run&Walk

Alle rechten voorbehouden